Tuesday, July 30, 2013

Festivalul romanilor din Ontario “Campul Romanesc”

In Toronto si suburbii exista o comunitate destul de numeroasa de romani, care in 2005 erau in jur de 40,000, iar numarul actual este cu siguranta mai mare cu alte cateva mii. De-a lungul anilor romanii din Toronto au deschis aici magazine si restaurante cu specific romanesc, au infiintat asociatii romanesti, au publicat ziare in limba romana, au organizat evenimente dedicate romanilor. Unul din aceste evenimente este un festival al romanilor care are loc in fiecare vara si care se numeste Campul Romanesc. Organizatorii festivalului sunt o asociatie a romanilor din Ontario care se numeste ORCA - Ontario Romanian Canadian Association, iar festivalul se desfasoara in fiecare an intr-o localitate diferita din provincia Ontario. 

La inceputul acestei luni (pe 6 iulie mai exact) am fost la editia din acest an a festivalului Campul Romanesc, la insistentele unui prieten de-al nostru, membru ORCA. Evenimentul a avut loc intr-un parc din apropierea oraselului Freelton, situat la vreo ora si jumatate de condus de Toronto. In ce a constat acest festival? A fost un prilej de intalnire si “socializare” pentru romani, un “get-together” pentru conationalii nostri din Canada.

Sa va spun sincer, n-am mai vazut demult atat de multi romani adunati laolalta, intr-un singur loc. :) Socializarea mea cu romanii din Toronto se rezuma doar la cercul meu de prieteni apropiati (aia cu care fac chestii misto cum ar fi de exemplu plecari la cabana in weekend sau iesiri cu barca pe lac), iar pe unii dintre ei ii cunosc din Romania, ca am emigrat in gasca. :) Hai sa ii pun la socoteala si pe colegii mei romani, pe care i-am cunoscut de-a lungul anilor la cele 5 joburi unde am lucrat pana acum in Canada. De exemplu, la actualul meu job suntem un grup de vreo 20 de romani, si din cand in cand mai facem cate o chestie impreuna cum ar fi masa de Paste. Dar in rest, nu mi-am extins cercul de cumostinte si prieteni printre romanii din Toronto, si nu neaparat ca asa am vrut intentionat, ci pentru ca asa s-a intamplat sa fie.

La festivalul romanesc de la Freelton s-a mancat, s-a baut, s-a cantat, s-a dansat, ma rog, treburi de astea romanesti. Era ca un bairam mai mare asa, si cu mai multa lume. Organizatorii au adus niste cantareti si dansatori la festival, care au asigurat programul artistic al evenimentului. Nu retin numele cantaretilor si dansatorilor care au urcat pe scena, da’ cica-s celebri in Ontario, si erau buni. Copiii au avut un teren de joaca amenajat special pentru ei. Un student roman din Toronto a primit o bursa de $3,000. Entrepreneurii romani din Toronto au profitat de ocazie sa-si faca reclama in timpul festivalului, incat parcul ala unde a avut loc evenimenul era plin de afise publicitare, inclusiv un afis al companiei unde lucreaza sotul meu, presedintele careia este roman. Cam astea s-au intamplat la Campul Romanesc din Ontario din acest an.

Am mai fost odata la festivalul romanilor din Ontario acum cativa ani, si anume in vara lui 2007. Acea editie a Campului Romanesc s-a desfasurat la Niagara on the Lake, un oras turistic superb din apropierea Cascadei Niagara. Numai ca atunci nu am mers la festivalul romanilor in mod expres, ci am facut o iesire de weekend la Cascada Niagara si la Niagara on the Lake; iar pentru ca festivalul avea loc in aceeasi zi, ne-am oprit si la Campul Romanesc pentru vreo doua ore.

Cateva poze de la festival:










Photo credit: Victoria West

4 comments:

  1. foarte frumos , distractie placuta Victoria !

    ReplyDelete
  2. Cred ca e placut sa se adune si sa se petreaca. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. A fost dragut. :)
      Cel mai mult mi-a parut bine ca baiatul meu Alex s-a simtit bine si s-a distrat, s-a jucat cu ceilalti copii. :)

      Delete

Thank you for your comments!